Antyspam
ARTYKUŁY OGŁOSZENIA FIRMY
komentowane oceniane czytane

Niedobór witaminy D dotyczy 90% Polaków

› Zdrowie i uroda› Porady ponad rok temu    28.10.2014
komentarzy 2 ocen 0 / 0%
A A A

Jej brak zwiększa ryzyko występowania chorób serca, nadciśnienia tętniczego, powracających infekcji, cukrzycy, osteoporozy, a nawet nowotworów złośliwych.

 

Witamina D zwana jest również witaminą słońca, ponieważ powstaje w skórze pod wpływem promieniowania UV. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu i lepsze samopoczucie. Jest szczególnie ważna w leczeniu depresji.

Główną rolą witaminy D w organizmie jest regulowanie gospodarki wapniowej, zapobiega wydalaniu wapnia z organizmu, niedobór witaminy D w organizmie przyczynia się do rozwoju  osteoporozy u osób dorosłych oraz  krzywicy u małych dzieci. Stymuluje ona także układ odpornościowy , łagodzi objawy wielu chorób np. stwardnienia rozsianego. I już krótka ekspozycja na promienie słoneczne wystarczy (15-20 minut w ciągu dnia), aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Należy jednak pamiętać o odsłonięciu co najmniej 20 proc. powierzchni skóry, czyli przedramiona i częściowo nogi oraz nie pokrywać jej filtrami przeciwsłonecznymi . Niestety, w związku z położeniem geograficznym w Polsce synteza skórna zachodzi jedynie od końca kwietnia do początku września w słoneczne dni między godziną 10 a 16, dlatego warto rozważyć stosowanie suplementacji . Nawet w letnie dni jesteśmy narażenie na deficyt tej witaminy, ponieważ poruszamy się samochodami; jedziemy do pracy, odbieramy dzieci z szkoły, spędzamy w pomieszczeniach większą część naszego dnia. Dermatolodzy alarmują, że zbyt długie przebywanie na słońcu może skutkować rakiem skóry, dlatego tu też należy zachować umiar.

Innym źródłem witaminy D jest oczywiście pożywienie. Możemy ją przyjmować w „wersji” zwierzęce cholekalcyferol (D3), która jest analogiczna do witaminy ludzkiej, oraz w „wersji” roślinnej, spotykanej zwłaszcza w grzybach - w  nieco odmiennej postaci o  nazwie ergokalcyfrol (D2), co jest szczególnie ważne dla osób niespożywających mięsa.

Agata Szalewska
mieszkanka Słupi Kapitulnej, dietetyk, Studentka SGGW w Warszawie
prowadzi bloga filozofiaodzywiania.blog.pl

+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
Komentarze (2)

Serwisy internetowe jarocinska.pl, zpleszewa.pl, rawicz24.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze nie są moderowane. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

dodaj komentarz› pokaż według najstarszych
~ Alina
ponad rok temu 2
Co stosujecie na metabolizm? Czy mieliście kiedyś do czynienia z http://iqmango.pl/... ?
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ pelka
ponad rok temu 1
Korzystacie z tych suplementów- http://iqlab.com.pl... ? Jakie macie doświadczenie?
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji