Antyspam
ARTYKUŁY OGŁOSZENIA FIRMY
komentowane oceniane czytane

Dieta dla autystyka

ponad rok temu    3.02.2017
Anna Kopras Fijolek
komentarzy 0 ocen 0 / 0%
A A A

O tym, co można jeść, a czego powinno się unikać i dlaczego, mówił dietetyk Piotr Kaźmierczak. - Dziecko z zaburzeniami autyzmu powinno mieć dostęp do szerokiej gamy produktów odżywczych, pokrywających zapotrzebowanie  organizmu, który się intensywnie rozwija. Obecna wiedza dostarcza nam informacji na temat wprowadzenia ograniczeń w diecie - glutenu, produktów mlecznych oraz cukrów prostych - tłumaczy dietetyk. - Muszę stwierdzić, że doniesienia specjalistów oraz moje informacje zaczerpnięte bezpośrednio od rodziców (którzy stosowali tego typu ograniczenia w diecie) potwierdzają złagodzenie objawów autyzmu u swoich dzieci.
Jednak należy pamiętać, iż radykalne ograniczenia w diecie wiążą się z trudnością uzupełnienia ważnych wartości odżywczych. Ogranicza się wachlarz produktów spożywanych przez dziecko i w dalszej konsekwencji powstaje ryzyko niedoborów jakościowych w niezbędne składniki potrzebne do prawidłowego rozwoju dziecka. Dlatego uważam, że współpraca z dietetykiem byłaby bardzo pomocna.
W związku z zapytaniami rodziców i opiekunów autystyków publikujemy przykładowe menu i kilka przepisów na dania.

godz. 7. 30 Śniadanie

Propozycja 1

Owsianka z orzechami, rodzynkami i jabłkiem

  • mleko sojowe 220 g (1 szklanka)
  • płatki owsiane bezglutenowe 30 g (3 łyżki)
  • rodzynki, suszone 10 g (1 łyżeczka)
  • orzechy włoskie 15 g (1 sztuka)
  • jabłko 120 g (1 mała sztuka)

Sposób przygotowania:

Mleko zagotować z płatkami. Dodać rodzynki, orzechy i pokrojone jabłko.

Propozycja 2

Kanapka z szynką i jajkiem

  • bułka bezglutenowa 70 g (1 sztuka)
  • szynka z piersi kurczaka 20 g (2 plastry)
  • jajo 50 g (1 sztuka)
  • pomidor 14 g (2 plastry)
  • sałata 10 g (2 liście)
  • margaryna miękka bezmleczna 5 g (1 łyżeczka)

Sposób przygotowania:

Bułkę posmarować cienką warstwą masła, następnie położyć liść sałaty, plaster pomidora i szynki. Jajko ugotować na twardo. Po ugotowaniu, pokroić w grube plastry i położyć na kanapkę.

godz. 10.30 Drugie śniadanie

Propozycja 1

Kanapka z szynką, sałatą i pomidorem, koktajl bananowy

  • chleb bezglutenowy 30 g (1 kromka)
  • margaryna miękka bezmleczna 3 g (1/2 łyżeczki)
  • sałata 5 g (1 liść)
  • szynka z piersi kurczaka 10 g (1 plaster)
  • pomidor 21 g (3 plastry)
  • mleko sojowe 150 g (2/3 szklanki)
  • banan 70 g (1/2 małej sztuki)

Sposób przygotowania:

Chleb posmarować masłem. Położyć sałatę, szynkę i pomidora. Mleko i banana zmiksować blenderem.

Propozycja 2

Sałatka ogórkowa z rzodkiewką, kanapka z wędliną

  • sałata masłowa 40 g (1/2 główki)
  • ogórek 100 g (1 średnia sztuka)
  • jogurt sojowy 20 g (2 łyżki)
  • sól 2 g (szczypta)
  • szczypiorek 10 g (2 łyżeczki)
  • rzodkiewka 60 g (4 sztuki)
  • cukier 2 g (szczypta)
  • chleb bezglutenowy 60 g (2 kromki)
  • margaryna miękka bezmleczna 5 g (1 płaska łyżeczka)
  • kurczak, szynka z piersi kurczaka 40 g (2 duże plastry)

Sposób przygotowania:

Ogórka przekroić na połowę i wydrążyć nasiona. Sałatę umyć, osuszyć i porwać na kawałki. Rzodkiewki pokroić w półplasterki lub paseczki. Połączyć wszystkie składniki z jogurtem. Doprawić solą i cukrem. Kromki chleba posmarować margaryną, obłożyć wędliną. Zjeść z sałatką ogórkową.

godz. 14.30 Obiad

Propozycja 1

Udko z kurczaka pieczone na ryżu, marchew z groszkiem, owoc

  • udko z kurczaka 120 g (1 sztuka)
  • ryż brązowy 75 g (3/4 woreczka)
  • przyprawa do drobiu 3 g (1 łyżeczka)
  • marchew z groszkiem mrożona (150 g)
  • grejpfrut 150 g (1/2 sztuki)

Sposób przygotowania:

Do małego naczynia żaroodpornego wsypać suchy ryż (bez woreczka). Udko z kurczaka przyprawić i położyć na ryżu. Zalać bulionem warzywnym lub posoloną wodą tak, by ryż był przykryty. Piec w piekarniku około 40 minut. W trakcie pieczenia podlewać wodą, by ryż nie wysechł. Marchew z groszkiem gotować według przepisu na opakowaniu.

Propozycja 2

Dorsz w pomidorach z tymiankiem, ziemniaki pieczone, fasola szparagowa, owoc

  • dorsz surowy filet 120 g (1 sztuka)
  • pomidor 400 g (2 duże sztuki)
  • czosnek 5 g (1 ząbek)
  • przyprawa tymianek 3 g (1 łyżeczka)
  • pieprz czarny mielony 4 g (2 szczypty)
  • oliwa z oliwek 10 g (2 łyżeczki)
  • ziemniaki 150 g (3 małe sztuki)
  • zioła prowansalskie 1 g (1/2 łyżeczki)
  • przyprawa rozmaryn 1 g (1/2 łyżeczki)
  • oliwa z oliwek 5 g (1 łyżeczka)
  • fasola szparagowa 100 g (2/3 talerza)
  • mandarynka 100 g (2 sztuki)

Sposób przygotowania:

Pomidory pokroić w kostkę. Oliwę rozgrzać na patelni, dodać pokrojone pomidory i czosnek przeciśnięty przez praskę. Smażyć kilka minut i dodać przyprawy. Następnie patelnię przykryć i dusić przez chwilę. Rybę przełożyć do naczynia żaroodpornego i zalać masą z pomidorów. Piec w piekarniku w temperaturze 180 stopni około 35 minut. Ziemniaki obrać i gotować od rozpoczęcia wrzenia wody około 10 minut. Odcedzić i po przestudzeniu pokroić w półksiężyce. Na blasze wyłożyć papier do pieczenia i położyć pokrojone ziemniaki. Skropić oliwą z oliwek i przyprawić ziołami. Piec w temperaturze 160 stopni około 30 minut. Fasolę ugotować na parze.

godz. 17. 00 Podwieczorek

Propozycja 1

Jogurt sojowy z bananem, rodzynkami oraz pestkami słonecznika

  • jogurt sojowy 200 g (1 szklanka)
  • banan 140 g (1 mała sztuka)
  • rodzynki, suszone 10 g (1 łyżeczka)
  • słonecznik, nasiona 20 g (2 łyżeczki)

Sposób przygotowania:

Jogurt przełożyć do małej miseczki, dodać pokrojonego w plasterki banana, rodzynki oraz nasiona słonecznika. Całość wymieszać.

Propozycja 2

Chleb bezglutenowy z łososiem i rzodkiewką, owoc

  • chleb bezglutenowy 60 g (2 kromki)
  • margaryna miękka bezmleczna 5 g (1 łyżeczka)
  • sałata 10 g (2 liście)
  • łosoś, wędzony 40 g (2 plastry)
  • rzodkiewka 30 g (2 sztuki)
  • kiwi 120 g (2 sztuki)

Sposób przygotowania:

Pieczywo posmarować margaryną. Położyć sałatę, łososia oraz plasterki rzodkiewki.

godz. 19. 30 Kolacja

Propozycja 1

Jajecznica z pieczywem bezglutenowym, sałatka z pomidorów, owoc

  • jajo 50 g (1 sztuka)
  • mleko sojowe 10 g (1 łyżka)
  • sól 2 g (szczypta)
  • pieprz czarny mielony 2 g (szczypta)
  • margaryna miękka bezmleczna 3 g (1/2 łyżeczki)
  • chleb bezglutenowy 30 g (1 kromka)
  • szczypiorek 5 g (1 łyżka)
  • czosnek 5 g (1 ząbek)
  • cebula 25 g (1/2 małej sztuki)
  • pomidor 200 g (1 duża sztuka)
  • jogurt sojowy 20 g (1 łyżka)
  • winogrona 40 g (10 sztuk)

Sposób przygotowania:

Jajo wybić do miseczki, dodać mleko, sól, pieprz i lekko ubić. Smażyć na margarynie do pożądanej konsystencji. Zjeść z chlebem. Pomidora sparzyć, obrać ze skórki i pokroić w kostkę. Jogurt wymieszać z posiekaną cebulą i przeciśniętym przez praskę czosnkiem. Wymieszać sos z pomidorami. Posypać posiekanym szczypiorkiem.

Propozycja 2

Sałatka warzywna, chleb bezglutenowy z szynką, owoc

  • rzodkiewka 45 g (3 sztuki)
  • ogórek 100 g (1 średnia sztuka)
  • papryka czerwona 70 g (1/2 małej sztuki)
  • jogurt sojowy 75 g (1/2 kubka)
  • czosnek 5 g (1 ząbek)
  • pieprz czarny mielony 2 g (szczypta)
  • sól 2 g (szczypta)
  • chleb bezglutenowy 30 g (1 kromka)
  • margaryna miękka bezmleczna 5 g (1 łyżeczka)
  • szynka z indyka 20 g (1 duży plaster)
  • mandarynka 90 g (3 sztuki)

Sposób przygotowania:

Rzodkiewkę, ogórka i paprykę pokroić w kostkę, wymieszać w misce. Czosnek obrać, przecisnąć przez praskę i wymieszać z jogurtem naturalnym. Pokrojone warzywa połączyć z sosem czosnkowym. Przyprawić solą i pieprzem. Chleb posmarować margaryną, położyć szynkę.

+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
Komentarze (0)

Serwisy internetowe jarocinska.pl, zpleszewa.pl, rawicz24.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze nie są moderowane. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

dodaj komentarzbądź pierwszy!